donderdag 27 maart 2014

Poging nr. 4 – het is niet eerlijk

Willem de Graaf vervolgt in zijn brief:

“Hierbij komt nog iets anders. Zooals ik hierboven reeds zeide, doe ik samen met twee compagnons. De visch wordt voor gezamenlijk rekening gekocht en door ieder van ons weer voor gezamelijke rekening verkocht. Uit de opbrengsten worden alle onkosten bestreden, terwijl het resterende in drie gelijke delen wordt verdeeld, het eventueel ontbrekende wordt eveneens ieder voor een derde bijgepast.”

Dat is natuurlijk helemaal duidelijk, maar dan komt het, in zijn ogen, oneerlijke deel:
“Mijn ene compagnon nu, die drie kinderen beneden 14 jaar bezit, ontvangt een wekelijkse uitkering van f8,-; de andere met 10 kinderen ontvangt per week f14,-. Waarom nu moet ik in vergelijking tot mijn beide compagnons veel minder ontvangen. De een met 3 kinderen ontvangt f8,-, de ander met 4 kinderen slechts f6,-.Op grond van welke gegevens, zoo vraag ik me af, kan zooiets billijk en in overeenstemming met de wet geacht worden?”

Geen opmerkingen:

Een reactie posten